O projekcie

VIRTUAL ON THE JOB TRAINING IN TOURISM SECTOR

Numer projektu: 2020-1-PL01-KA226-HE-095877

Czas trwania projektu: 24 miesiące

Koordynator: Wyższa Szkoła Turystyki i Ekologii w Suchej Beskidzkiej (PL)

Partnerzy:

UNIVERSITA DEGLI STUDI DI PALERMO (IT)

GOETEBORGS UNIVERSITET (SE)

EDU SMART TRANING CENTRE LIMITED (IE)

Projekt zainspirowany jest dwiema przesłankami spowodowanymi pandemią COVID-19, która postawiła uczelniom wyższym długoterminowe wyzwania oraz wymaga rozwiązań na poziomie tworzenia rozwiązań cyfrowych. Obecnie niemalże wszystkie uczelnie w Europie starają się wypełniać swoje cele kształcenia realizując ścieżki programowe w trybie zdalnym lub hybrydowym. Takich rozwiązań do tej pory nie zastosowano w części praktycznej kształcenia na poziomie wyższym.

Pandemia uniemożliwiła realizację studenckich praktyk zawodowych stanowiących część programu nauczania. Wiele hoteli, punktów gastronomicznych zostało zamkniętych, a odbywanie praktyk w hotelach, czy restauracjach w sytuacji globalnej pandemii było ryzykowne, lub nawet – tymczasowymi regulacjami w różnych krajach – zabronione. Spowodowało to, że studenci studiujący kierunki w obszarach turystycznych i gastronomicznych mieli ograniczoną możliwość nabywania umiejętności praktycznych. Wstrzymany w wielu kierunkach ruch lotniczy uniemożliwił w wielu przypadkach także praktykę za granicą. Dodatkowo wybór kierunków turystycznych pokierowany jest koniecznością wsparcia branży HORECA, która przyjęła mocne uderzenie w wyniku COVID-19. Z szacowań Światowej Organizacji Turystyki (UNWTO) wynika, że w 2020 roku odnotowano spadek podróży turystycznych o ok. 60 – 80%. HORECA w obliczu podnoszenia się z kryzysu będzie potrzebowała dobrze wyedukowanych i wykwalifikowanych pracowników, przygotowanych na zmieniającą się rzeczywistość i dodatkowe obostrzenia, zasady, które mogą pozostać w branży nawet po zakończeniu pandemii.

W projekcie, partnerzy z Polski (lider), Włoch, Szwecji i Irlandii OPRACOWALI PORADNIK METODYCZNY DLA OPIEKUNÓW STUDENCKICH PRAKTYK ONLINE W BRANŻY HORECA. Metodyka praktyk studenckich online kładzie nacisk oprócz kompetencji branżowych na kompetencje społeczne, interpersonalne, organizacje i koncepcyjne, które dodatkowo poprzez sytuacje takie jak lockdown i odcinanie poszczególnych procesów społecznych stają się coraz większym problemem w gospodarce. Elastyczność programów nauczania, w tym programów praktyk jest czynnikiem koniecznym do wdrożenia w sferze online, jako przeciwdziałanie niskiej jakości procesów kształcenia w dobie pandemii.

W RAMACH PROJEKTU POWSTAŁA 14 DNIOWA ŚCIEŻKA PRAKTYKI STUDENCKIEJ W 3 ODSŁONACH – trzy modelowe miejsca praktyk studenckich online w oparciu o scenariusze, case studies oraz materiały edukacyjne. Biorąc pod uwagę doświadczenia uczelni oraz specyfikę krajową każdy model reprezentuje inny kierunek turystyczny:

  • Szwecja: turystyka kulturowa i ekoturystyka
  • Włochy: turystyka masowa, turystyka wypoczynkowa
  • Polska: turystyka miejsko-biznesowa i zdrowotna

Partnerzy OPRACOWALI MULTIMEDIALNE PRAKTYKI STUDENCKIE w formie aplikacji internetowej. Proponowana forma grywalizacji zapewnia motywację wśród studentów do realizacji praktyki online oraz zwiększa chęć do działania i zdobywania wiedzy. Opracowane rozwiązanie stanowi innowację w szkolnictwie wyższych.

Dodatkowo zostaną wypracowane materiały zapewniające wsparcie studentom w realizacji nowych programów praktyk oraz nowej formy – stworzony zostanie HANDOUT DLA STUDENTÓW DO REALIZACJI PRAKTYK ONLINE W BRANŻY HORECA. Handout będzie pewnym drogowskazem jak wykorzystać nowe narzędzia i materiały do realizacji praktyki online.

Zakres projektu wpisuje się w strategię i misję partnerów w zakresie kształcenia w szkolnictwie wyższym. Upowszechnianie rezultatów projektu odgrywać będzie zasadniczą rolę w osiągnięciu celów projektu we wszystkich wymiarach od lokalnego po europejski. Partnerzy projektu bardzo starannie przygotują strategię upowszechniania rezultatów, aby
adekwatnie i wprost odpowiadała zamierzonym działaniom i zapewniała odpowiednie dotarcie do grup docelowych, w tym w szczególności nacisk będzie położony na promocję
wypracowanych rozwiązań na uczelniach wyższych oraz instytucjach edukacyjnych organizujących praktyki i staże dla studentów.

Projekt zakłada wypracowanie rezultatów o charakterze uniwersalnym w skali co najmniej europejskiej.